RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 1
|
NAMA GURU
|
: Nur Nashuha Ahda binti Mohd Nasir
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
: 2 Hanafi
|
TARIKH
|
: 3 Mac 2019
|
MASA
|
: 2.30 – 3.30 petang
|
BILANGAN MURID
|
: 22/22
|
TAJUK
|
: Sifat-sifat Yang Wajib Bagi Allah SWT:
1.1 Al- Wujud
1.2 Al- Qidam
1.3 Al- Baqa’
|
KEMAHIRAN
|
: Membaca, Menulis dan Mendengar
|
KAEDAH
|
: Bercerita, Syarahan, Dialog
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
: 1) Pelajar telah belajar tentang rukun Iman dan rukun
Islam
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
: 1- Pelajar dapat menulis maksud Al-Wujud, Al- Qidam
dan Al-Baqa’ dengan baik
2- Pelajar
dapat menyebut maksud Al- Wujud, Al- Qidam dan Al-Baqa’ dengan betul
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
: Membuat perkaitan, Soal jawab dan Merumus
|
PENERAPAN NILAI
|
: Taat, Patuh, Khusyuk , Rajin dan Berdisiplin
|
BAHAN
|
: Pembesar suara, Kad imbasan, Komputer riba, Kertas
lembaran
|
|
|
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan bacaan doa
“بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
- Guru memberi salam dan bertanyakan khabar murid
- Guru meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa
dan semua pelajar mengaminkan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set Induksi
(3 minit)
|
Bacaan Surah Al-Ikhlas ayat 1- 4 beserta penerangan
maksudnya.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ
يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾
Guru bertanyakan soalan untuk membuat perkaitan
|
- Guru memperdengarkan bacaan Surah Al-Ikhlas ayat 1-4
- Guru bertanya kepada pelajar:
a) Surah apakah yang telah kamu dengar sebentar tadi?
b) Apakah yang akan kita pelajari hari ini?
- Cadangan jawapan:
a) Surah Ikhlas.
b) Tentang Allah.
- Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran
hari ini.
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
-Berdisiplin
BBM:
-Pembesar suara
-Komputer riba
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan bahan (media)
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Menerang maksud Al-Wujud, Al-Qidam dan Al- Baqa’
“Al Wujud” – Allah ada dengan sendirinya , tiada siapa
yang menjadikanya
“Al-Qidam” – Allah sedia ada, tiada permulaan dan tiada
yang menjadikannya.
“Al- Baqa’”- Allah kekal, dan tidak binasa atau musnah
|
- Guru mempamerkan gambar panorama alam : bulan, bukit,
tumbuh-tumbuhan, pokok-pokok.
- Guru menerangkan bahawa perkaitan alam ini diciptakan
Allah tetapi Allah tidak diciptakan, malahan Allah tetap ada sekalipun alam
ini musnah dan alam ini tidak kekal yang kekal hanyalah Allah SWT.
- Guru menerangkan maksud Al- Wujud, Al-Qidam, Al-
Baqa’.
|
Nilai:
-Yakin
-Khusyuk
-Fokus
BBM:
-Kad gambar
Teknik:
-Syarahan
|
Langkah 2
( 6 minit)
|
1) Menerangkan wujud, sedia ada dan kekal Allah
dan kewajipan beriman kepada ketiga-tiganya.
2) Menimbulkan persoalan bagaimana mengetahui kewujudan
sesuatu.
3) Tumbesaran manusia yang ada permulaan dan dijadikan.
4) Perbezaan kekal Allah dengan kekal makhluk.
5) Memberikan jawapan serta menekankan hukum beriman
bahawa Allah bersifat dengan sifat Al-Wujud, Al- Qidam dan Al-Baqa’.
|
- Guru menerangkan kewujudan Allah tiada yang
menjadikannya.
- Guru bertanya soalan “Bagaimana kita tahu bahawa
sesuatu itu wujud, walaupun kita tidak melihatnya?”
- Cadangan jawapan:
Lihat contoh kesan tapak kaki manusia di atas tanah,
kita tidak dapat melihat siapa yang lalu tapi kita tahu ada orang yang telah
melalui jalan itu.
- Guru memberitahu kita wajib beriman bahawa Allah
bersifat dengan sifat Al-Wujud.
- Guru menceritakan kejadian manusia dari permulaan
hingga lah dimatikan yang mana berbeza dengan Allah tidak ada permulaan dan
tiada yang menjadikannya.
- Guru juga mengaitkan bahawa Allah kekal dan tidak
akan mati seperti makhluk lain.
|
Nilai:
-Berdisiplin
-Diam
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Bercerita
-Dialog
-Lakonan
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menyoal
-Menganalisis
|
Langkah 3
(6 minit)
|
Pengulangan pelajaran
-Maksud Allah bersifat dengan sifat Al-Wujud, Al-Qidam
dan Al-Baqa’.
- Menyoal enam orang pelajar.
- Kewajipan beriman bahawa Allah wajib bersifat dengan
sifat “Al-Wujud”, “Al-Qidam” dan “Al-Baqa”.
|
- Guru membuat pengulangan berkaitan makna
Al-Wujud.
- Guru meminta enam orang pelajar tiga orang
lelaki dan tiga orang perempuan untuk menyebutkan maksud Allah
bersifat Al-Wujud, Al-Qidam dan Al-Baqa’ dan hukum
beriman dengannya.
|
Nilai:
-Patuh
-Berdisiplin
-Berani
Kemahiran:
-Menjawab
-Mendengar
Teknik:
-Menyoal
-Dialog
|
Penutup
(5 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
-Guru memberikan beberapa soalan berkaitan tajuk.
|
- Guru mengagihkan kertas lembaran kepada pelajar.
- Guru memantau pelajar menjawab soalan.
|
BBM:
-Kertas lembaran
Nilai:
-Rajin
|
|
CATATAN REFLEKSI:
Saya bersyukur kerana semua murid memberikan perhatian yang sepenuhnya. Saya berharap murid-murid dapat memahami dengan baik apa yang telah dipelajari pada hari ini.
Comments
Post a Comment