RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) 3 TAUHID DARJAH 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3
NAMA GURU
|
: Nur Nashuha Ahda binti Mohd
Nasir
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
: 2 Hanafi
|
TARIKH
|
: 6 Mac 2019
|
MASA
|
: 2.30 – 3.30 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22/22
|
TAJUK
|
: Sifat-sifat Yang Wajib Bagi
Allah SWT:
1.7 Al-Qudrat
1.8 Al-Iradat
|
KEMAHIRAN
|
: Membaca, Menulis, Menaakul, Menghafaz
|
KAEDAH
|
: Syarahan, Dialog, Bercerita
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
: 1) Pelajar telah belajar Allah
bersifat Al-Wujud, Al Qidam dan Al- Baqa’.
2) Pelajar telah belajar Allah bersifat Mukhalafatuhu Taala
Lilhawadis, Qiamuhu Taala Binafsihi, Al- Wahdaniah.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
: 1- Pelajar dapat menulis maksud
kedua-dua sifat wajib bagi Allah.
2- Pelajar dapat menyebut maksud kedua-dua sifat wajib bagi Allah yang
telah dipelajari.
3- Pelajar dapat menulis kesemua lapan sifat wajib bagi Allah yang
telah dipelajari.
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
: Membuat perkaitan, Menganalisis,
Menjawab
|
PENERAPAN
NILAI
|
: Patuh, Khusyuk , Berdisiplin
|
BAHAN
|
: Video, LCD, Pembesar suara,
Kertas sebak, Marker
|
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan
salam, bertanya khabar dan bacaan doa
“ بسم الله
الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم
الراحمين
|
-Guru
memberi salam dan bertanyakan khabar murid
-Guru
meminta seorang pelajar lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set
Induksi
(3
minit)
|
-Menayangkan
video “Boboiboy Galaxy"
-Membuat
perkaitan tajuk hari ini
-Kuasa
pada manusia tidak menandingi kuasa Allah, dan segala kuasa yang ada itu
datang daripada Allah SWT, dan cerita tentang kuasa ini adalah rekaan
semata-mata.
-Mengulang
tajuk yang lepas
-Melalui
nyanyian yang telah dipelajari pada kelas yang lepas.
|
-Guru
menayangkan video “Boboiboy Galaxy”
-Guru
bertanya kepada pelajar
1)
Apakah yang akan kita pelajari hari ini?
-Cadangan jawapan:
a)
kuasa
b)
kuat
2)
Siapa yang masih ingat 6 sifat Wajib Allah yang telah kamu pelajari?
-Cadangan jawapan:
a)
Al-Wujud, Al Qidam, Al- Baqa’ Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis, Qiamuhu Taala
Binafsihi, Al- Wahdaniah
-
Guru membuat perkaitan dengan tajuk hari ini Allah bersifat Al-Qudrat dan
Al-Iradat.
-
Guru mengulang kaji 6 sifat wajib bagi Allah
|
Nilai:
-Patuh
-Khusyuk
-Berdisiplin
BBM:
-LCD
-Pembesar suara
-Komputer riba
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menjawab
Strategi:
-Berpusatkan
bahan
|
Langkah
1
(8
minit)
|
Menerang
maksud Al-Qudrat dan Al-Iradat.
“Al-Qudrat”
- Berkuasa: Allah berkuasa melakukan apa sahaja yang dikehendakinya.
“Al-Iradat”
– Berkehendak: Allah mengkehendaki dan menentukan sesuatu perkara atau hal
yang berlaku kepada manusia dan lain-lain.
|
-Guru
mempamerkan beberapa gambar manusia melakukan perbuatan:
Gambar
1- seorang budak perempuan menyapu
Gambar
2- pelajar sedang bersukan
Gambar
3- seorang lelaki sedang solat
Gambar
4- pekerja sedang membina bangunan
-
Guru mengaitkan gambar bahawa kuasa manusia ini terbatas dan setiap kehendak
manusia itu dapat dicapai mengikut tahap kemampuan diri sendiri.
-
Guru menerangkan maksud Al- Qudrat dan Al-Iradat.
|
Nilai:
-Taat
-Fokus
Teknik:
-Pengulangan
-Perbualan
-Bercerita
BBM:
-Kad
bergambar
Strategi:
-Berpusatkan
guru
|
Langkah
2
(
6 minit)
|
1)Menerangkan
Allah berkuasa mengadakan dan meniadakan sesuatu
2)Membuat
persoalan bagaimana alam ini wujud dengan kuasa Allah
3)Perbezaan
kehendak Allah dengan kehendak manusia
4)Memberikan
jawapan serta menekankan hukum beriman bahawa Allah bersifat dengan sifat
Al-Qudrat dan Al-Iradat
|
-Guru
menerangkan tiada kuasa lain yang boleh menyuruh atau membantah apabila Allah
hendak menjadikan sesuatu.
-Guru
bertanya soalan “Bagaimana alam ini wujud dengan kuasa Allah SWT?”
- Cadangan jawapan:
Allah
hanya yang berkuasa menjadikan alam ini menciptakan tumbuh-tumbuhan,
binatang-binatang dan makhluk lain.
-
Guru menerangkan perbezaan kehendak Allah pasti akan terjadi dan tiada siapa
boleh menghalang tetapi kehendak manusia belum pasti akan berlaku pada
masanya
-
Guru memberitahu kita wajib beriman bahawa Allah bersifat dengan sifat Al-
Qudrat dan Al-Iradat.
|
Nilai:
-Taat
-Patuh
Teknik:
-Bercerita
-Syarahan
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
|
Langkah
3
(6
minit)
|
Pengulangan
pelajaran
-Maksud
Allah bersifat dengan sifat Al- Qudrat dan Al- Iradat
-
Bengkel menulis secara berkumpulan
|
-Guru
membuat pengulangan berkaitan makna Al-Qudrat dan Al-Iradat
-Guru
membahagikan pelajar kepada 4 kumpulan
-
Guru memberikan arahan pelajar menulis 8 sifat wajib beserta maksudnya yang
telah dipelajari dalam bentuk peta minda
|
Nilai:
-Berani
-Baik Hati
Teknik:
-Menyoal
-Perbincangan
BBM:
-Kertas Sebak
-Marker
Strategi:
-Berpusatkan
murid
|
Penutup
(5
minit)
|
Pengukuhan
dan penilaian dibuat
-membuat
aktiviti di dalam buku teks.
|
-Guru
membuat aktiviti di dalam buku teks halaman 27
-Guru
memantau pelajar menjawab soalan
|
Nilai:
-Patuh
-Rajin
|
CATATAN REFLEKSI:
Pada mulanya, murid-murid tidak faham tentang maksud Al-Qudrat dan Al-Iradat. Dengan adanya video "Boboiboy Galaxy", mereka lebih faham dan bersemangat ketika belajar.
Comments
Post a Comment