RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) 4 TAUHID DARJAH 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4
NAMA GURU
|
: Nur Nashuha Ahda binti Mohd
Nasir
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
: 2 Hanafi
|
TARIKH
|
: 10 Mac 2019
|
MASA
|
: 2.30 – 3.30 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22/22
|
TAJUK
|
: Sifat-sifat Yang Wajib Bagi
Allah SWT:
1.9 Al-Ilmun
1.10 Al-Hayat
|
KEMAHIRAN
|
: Membaca, Menulis, Mendengar,
Menghafaz
|
KAEDAH
|
: Bercerita, Syarahan, Dialog
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
: 1) Pelajar telah belajar Allah
bersifat Al-Wujud, Al Qidam dan Al- Baqa’.
2) Pelajar telah belajar Allah bersifat Mukhalafatuhu Taala
Lilhawadis, Qiamuhu Taala Binafsihi, Al- Wahdaniah.
3) Pelajar telah belajar Allah besifat Al-Qudrat dan Al-Iradat.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
: 1- Pelajar dapat menulis maksud
kedua-dua sifat wajib bagi Allah.
2- Pelajar dapat menyebut maksud kedua-dua
sifat wajib bagi Allah yang telah dipelajari.
3- Pelajar dapat menulis kesemua sepuluh
sifat wajib bagi Allah yang telah dipelajari.
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
: Membuat perkaitan, Menganalisis,
Merumus
|
PENERAPAN
NILAI
|
: Taat, Rajin, Khusyuk ,
Berdisiplin,
|
BAHAN
|
: Video, LCD, Pembesar suara,
Lembaran latihan, Kad gambar.
|
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“ بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
-Guru memberi salam dan
bertanyakan khabar murid
-Guru meminta seorang pelajar
lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set Induksi
(3minit)
|
-Menayangkan video kepada pelajar
-Menimbulkan persoalan
-Membuat perkaitan tentang manusia
perlu menuntut ilmu sedangkan Allah Maha Mengetahui sama ada yang telah
berlaku, sedan berlaku atau bakal berlaku
-Mengulangkaji pelajaran
|
-Guru menayangkan video nasyid “Bintang
Syurga”
-Guru bertanya kepada pelajar
1) Apa kaitan video tadi dengan
tajuk pembelajaran hari ini?
-Cadangan
jawapan:
a) menuntut ilmu
b) kematian
2) Apa pengajaran yang kamu dapat
dari video tadi?
-Cadangan
jawapan:
a) kita kena menuntut ilmu
b) setiap manusia akan mati
- Guru membuat perkaitan dengan
tajuk hari ini Allah bersifat Al-Ilmun dan Al-Hayat.
- Guru mengulang kaji 8 sifat
wajib bagi Allah
|
Nilai:
-Patuh
-Khusyuk
-Berdisiplin
BBM:
-Lcd
-Pembesar suara
-Komputer riba
Kemahiran
berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
Strategi:
Berpusatkan bahan
Berpusatkan guru
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Menerang maksud Al-Ilmun dan
Al-Hayat:
“Al-Ilmun” - Mengetahui: Allah
Maha Mengetahui semua perkara sama ada yang terlindung atau yang nyata.
“Al-Hayat” – Hidup: Allah bersifat
Maha hidup yang tidak makan dan minum serta tidak memerlukan pernafasan untuk
hidup.
-Menganalisis maklumat melalui kad
gambar dan kad perkataan
|
- Guru mempamerkan gambar
‘Al-Quran’ dan disekeliling Al- Quran guru meletakkan kad perkataan seperti :
1)Sains
2)Matematik
3)Geografi
4)Alam Barzakh
- Guru menerangkan maksud Al-Ilmun
dan Al- Hayat Allah
- Guru menceritakan sifat Al-Ilmun
Allah ini berbeza dengan manusia, manusia kena belajar pelbagai perkara untuk
menjadi pandai dan sifat Al-Hayat Allah yang mana Allah tidak
memerlukan bantuan untuk hidup tetapi berbeza manusia yang akan mati tapi
tidak diketahu bila.
|
Nilai:
-Taat
-Fokus
Teknik:
-Perbualan
-Bercerita
BBM:
-Kad perkataan
-Kad gambar
Kemahiran
berfikir:
-Menganalisis
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Langkah 2
( 6 minit)
|
1)Menerangkan Allah mengetahui
sama ada yang telah, sedang dan akan berlaku
2)Membuat persoalan tentang
penciptaan makhluk bagi menggambarkan sifat Al-ilmun Allah
3)Membuat perbandingan sifat
Al-Hayat Allah dengan manusia
4) Memberikan jawapan serta
menekankan hukum beriman bahawa Allah bersifat dengan sifat Al-Ilmun dan
Al-Hayat.
|
-Guru menerangkan Allah mengetahui
segala sesuatu, ilmu Allah tiada tandingan dan setiap yan berlaku semuanya
dalam ilmu Allah
-Guru bertanya soalan “Bagaimana
pula ciptaan manusia?” Apa kaitan dengan Allah bersifat Maha Mengetahui
- Cadangan
jawapan:
Allah menjadikan manusia mempunyai
akal bagi membezakan perkara baik dan buruk yang mana berbeza dengan haiwan
yang tidak mempunyai akal. Ini membuktikan Allah lebih mengetahui setiap apa
yang ditakdirkan
- Guru menerangkan perbezaan hayat
Allah yang mana Allah Maha hidup dan tidak akan hilang berbeza dengan manusia
kerana nikmat bernafas itu merupakan pinjaman semetara sahaja.
- Guru memberitahu kita wajib
beriman bahawa Allah bersifat dengan sifat Al-Ilmun dan Al-Hayat.
|
Nilai:
-Taat
-Patuh
Teknik:
-Bercerita
-Syarahan
Kemahiran
berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
|
Langkah 3
(6 minit)
|
Pengulangan pelajaran
-maksud Allah bersifat dengan
sifat Al- Ilmun dan Al-Hayat.
- membuat permainan teka silang
kata gergasi
|
-Guru membuat pengulangan
berkaitan makna Al- Ilmun dan Al-Hayat.
-Guru memanggil 5 orang pelajar ke
hadapan untuk mencari sifat-sifat Allah yang telah dipelajari:
1) Al-Wujud
2) Al-Wahdaniah
3) Al- Qudrat
4) Al-Ilmun
5) Al-Hayat
|
Nilai:
-Berani
-Taat
Teknik:
-Pengulangan
-Belajar sambil bermain
BBM:
-Teka silang kata gergasi
Strategi:
-Berpusatkan murid
|
Penutup
(5 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
-membuat aktiviti di dalam buku teks.
|
-Guru membuat aktiviti di dalam
buku teks halaman 32
|
Nilai:
-Patuh
-Rajin
|
CATATAN REFLEKSI:
Saya berasa gembira dan bersyukur kerana tiada murid yang bosan dan ngantuk ketika kelas diadakan. Selain itu, mereka juga sedar pentingnya menuntut ilmu itu.
Comments
Post a Comment