RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) 5 TAUHID DARJAH 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 5
NAMA GURU
|
: Nur Nashuha Ahda binti Mohd
Nasir
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
: 2 Hanafi
|
TARIKH
|
: 12 Mac 2019
|
MASA
|
: 2.30 – 3.30 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22/22
|
TAJUK
|
: Sifat-sifat Yang Wajib Bagi
Allah SWT:
1.11 Al-Sama’
1.12 Al- Basar
1.13 Al- Kalam
|
KEMAHIRAN
|
: Mendengar, Membaca, Menulis
|
KAEDAH
|
: Syarahan, Perbualan, Lakonan,
Bercerita
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
: 1) Pelajar telah belajar Allah
bersifat Al-Wujud, Al Qidam, Al- Baqa’, Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis,
Qiamuhu Taala Binafsihi dan Al- Wahdaniah.
2) Pelajar telah belajar Allah besifat Al-Qudrat, Al-Iradat, Al-Ilmun
dan Al-Hayat.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
: 1- Pelajar dapat menulis maksud
ketiga-tiga sifat wajib bagi Allah.
2- Pelajar dapat menyebut maksud ketiga-tiga sifat wajib bagi Allah
yang telah dipelajari.
3- Pelajar dapat menulis kesemua tiga belas
sifat wajib bagi Allah yang telah dipelajari.
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
: Membuat perkaitan, Menganalisis,
Merumus
|
PENERAPAN
NILAI
|
: Taat, Khusyuk, Berdisiplin,
Bekerjasama
|
BAHAN
|
: Video, LCD, Pembesar suara,
Kertas latihan
|
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“ بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
-Guru memberi salam dan
bertanyakan khabar murid
-Guru meminta seorang pelajar
lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set Induksi
(3minit)
|
-Menayangkan video kepada pelajar
-Menimbulkan persoalan
-Membuat perkaitan tentang manusia
dikurniakan telinga, mata dan mulut
-Mengulangkaji pelajaran melalui
nyanyian
|
-Guru bertanya kepada pelajar
1) Apakah video yang telah
ditayangkan tadi?
-Cadangan
jawapan:
a) anggota badan
2) Apakah kaitan video tadi dengan
pelajaran hari ini
-Cadangan
jawapan:
a) Sifat wajib Allah, Maha
Mendengar, Melihat dan Berkata-kata
- Guru membuat perkaitan dengan
tajuk hari ini Allah bersifat Al-Sama’, Al-Basar dan Al-Kalam
- Guru mengulang kaji 10 sifat
wajib bagi Allah
|
Nilai:
-Khusyuk
-Fokus
BBM:
-LCD
-Pembesar suara
Kemahiran
berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan bahan dan media
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Menerangkan maksud Al-Sama’.
Al-Basar dan Al-Kalam:
“Al-Sama” - Mendengar: Maha suci
Allah yang Maha Mendengar tanpa menggunakan telinga atau alat pendengar.
“Al-Basar” – Melihat: Maha suci
Allah yang Maha Melihat tanpa mata, teropong, mikroskop dan sebagainya.
“Al-Kalam” – Berkata-kata: Maha
suci Allah yang Maha Berkata-kata tanpa mengeluarkan lafaz seperi bunyi dan
suara.
- Menayangkan video dan membuat
analisis
|
- Guru menerangkan maksud
Al-Sama’, Al-Basar dan Al-Kalam.
- Guru menayangkan video manusia
pelbagai kaum yang boleh bertutur bermacam-macam jenis bahasa dan video
pembedahan mata.
-Guru menerangkan bahawa sifat
Kalam Allah berbeza dengan manusia walaupun manusia memilik kebolehan
menguasai pelbagai bahasa dan bukti Allah itu berkata-kata adalah Al-Quran.
- Guru menerangkan bagaimana
manusia memerlukan mata untuk melihat berbeza dengan sifat Al-Basar Allah
yang tidak memerlukan bantuan apa-apa untuk melihat
|
Nilai:
-Taat
-Fokus
Teknik:
-Perbualan
-Bercerita
BBM:
-Video
Kemahiran berfikir:
-Menganalisis
-Membuat perkaitan
-Menyoal
Strategi :
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
|
Langkah 2
( 6 minit)
|
1)Menerangkan Allah Maha
Mendengar, Maha Melihat dan Maha berkata-kata
3) Membuat perbandingan sifat Al-
Basar Allah dengan penglihatan manusia.
4) Membuat persoalan tentang lebih
kurang 6000 bahasa yang dituturkan penduduk dunia tetapi semuanya
difahami Allah
5) Memberikan jawapan serta
menekankan hukum beriman bahawa Allah bersifat dengan sifat Al-Sama’,
Al-Basar dan Al-Kalam.
|
-Guru menerangkan Allah mendengar
segala sesuatu dan setiap percakapan manusia didengar oleh Allah dalam apa
jua keadaan di dunia mahupun diakhirat. Allah juga melihat setiap perbuatan
hambanya sejak dari Nabi Adam lagi dan Al-Quran yang selalu dibaca itu adalah
kalam Allah yang agung.
-Guru membandingkan penglihatan
manusia terbatas berdasarkan tahap serta bagi melihat benda jauh manusia
memerlukan bantuan teknologi sedangkan Allah sentiasa mengetahui dan melihat
apa yang manusia lakukan.
- Guru membuat persoalan:
“6000 bahasa yang dituturkan oleh
penduduk di dunia boleh didengari dan difahami oleh Allah yang maha kuasa.
- Guru memberitahu kita wajib
beriman bahawa Allah bersifat dengan sifat Al-Sama’, Al-Basar dan Al-Kalam
|
Nilai:
-Taat
-Patuh
-Sopan
Teknik:
-Bercerita
-Berdialog
Kemahiran
berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
-Merumus
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 3
(6 minit)
|
Pengulangan pelajaran
-Maksud Allah bersifat dengan
sifat Al-Sama’, Al-Basar, Al-Kalam
-Membuat aktiviti “lakonan”
-Membuat nilai dan pengajaran
|
-Guru membuat pengulangan
berkaitan makna Al- Sama’, Al-Basar dan Al-Kalam
-Guru menyoal 3 orang pelajar
tentang maksud Allah bersifat Al-Sama’, Al-Basar dan Al-Kalam.
-Guru membahagikan pelajar kepada
4 kumpulan, kemudian setiap kumpulan perlu melakukan situasi-situasi
tertentu:
1- Situasi orang buta
2- Situasi orang pekak
3- Situasi orang bisu
4- Situasi orang kurang upaya
-Guru menerangkan nilai dan
pengajaran dari lakonan tersebut
|
Nilai:
-Berani
-Taat
-Kerjasama
Teknik:
-Pengulangan
-Lakonan
BBM:
-Situasi lakonan
Strategi:
-Berpusatkan murid
|
Penutup
(5 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
-Memberi kertas latihan
|
-Guru memberi kertas latihan
padanan sifat wajib Allah dengan maksudnya kepada setiap murid
- Guru menyemak kerja pelajar
|
Nilai:
-Rajin
-Patuh
BBM:
-Kertas latihan
|
CATATAN REFLEKSI:
Saya bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokkan dan menarik. Hal ini demikian kerana sebilangan besar murid memberikan perhatian sepenuhnya ketika belajar dan saya berharap agar mereka dapat mengambil input yang positif.
Comments
Post a Comment