RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) 6 TAUHID DARJAH 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 6
NAMA GURU
|
: Nur Nashuha Ahda binti Mohd
Nasir
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
: 2 Hanafi
|
TARIKH
|
: 13 Mac 2019
|
MASA
|
: 2.30 – 3.30 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22/22
|
TAJUK
|
: Sifat-sifat Yang Wajib Bagi
Allah SWT:
1.14 Kaunuhu Qadiran
1.15 Kaunuhu Muridan
|
KEMAHIRAN
|
: Membaca, Mendengar,
Menaakul
|
KAEDAH
|
: Syarahan, Perbualan,
Perbincangan
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
: 1) Pelajar telah belajar Allah
bersifat Al-Wujud, Al Qidam, Al- Baqa’, Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis,
Qiamuhu Taala Binafsihi dan Al- Wahdaniah.
2) Pelajar telah belajar Allah besifat Al-Qudrat, Al-Iradat, Al-Ilmun,
Al-Hayat, Al-Sama’, Al-Basar dan Al-Kalam.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
: 1- Pelajar dapat menulis maksud
Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu Muridan.
2- Pelajar dapat menyebut maksud Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu Muridan.
3- Pelajar dapat menulis kesemua lima belas sifat wajib bagi Allah
yang telah dipelajari.
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
: Membuat perkaitan, Menganalisis,
Merumus
|
PENERAPAN
NILAI
|
: Taat, Khusyuk , Berdisiplin,
Teliti
|
BAHAN
|
: Video, LCD, Pembesar suara,
Kertas latihan, Poster.
|
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“ بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
-Guru memberi salam dan
bertanyakan khabar murid
-Guru meminta seorang pelajar
lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set Induksi
(3minit)
|
- Menampal poster pemandangan
bukit bukau, alam sekitar dan tumbuh-tumbuhan
-Menimbulkan persoalan
-Membuat perkaitan
|
-Guru menampal poster pemandangan
bukit-bukau, alam sekitar dan tumbuh-tumbuhan di Cameron Highland.
-Guru bertanya soalan kepada
pelajar.
1) Apa yang dapat kamu lihat dari
poster ini?
Cadangan
jawapan:
a) Alam sekitar
-Guru membuat perkaitan dengan
tajuk hari ini.
1) Apakah kaitan poster ini dengan
tajuk yang akan diajar?
Cadangan
jawapan:
a) Kekuasaan Allah
b) Kebesaran Allah
|
Nilai:
-Fokus
-Teliti
BBM:
-Poster bergambar
Kemahiran
berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan bahan
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Menerangkan maksud Kaunuhu Qadiran
dan Kaunuhu Muridan
“Kaunuhu Qadiran” – Keadaan Allah
yang Berkuasa: Allah sentiasa dalam keadaan berkuasa melakukan apa sahaja
tindakan yang dikehendakinya.
“Kaunuhu Muridan” – Keadaan yang
berkehendak: Allah sentiasa bersedia melaksanakan kehendaknya dan tidak
didorong oleh kuasa lain.
-Menayangkan video dan membuat
analisis
|
-Guru menerangkan maksud Kaunuhu
Qadiran dan Kaunuhu Muridan.
-Guru menayangkan video satu
bencana alam iaitu ribut petir telah belaku di Kedah baru-baru ini.
-Guru menerangkan bahawa kejadian
yang berlaku itu adalah dibawah kekuasaan Allah SWT dan jika Allah berkehendakkan
ia berlaku maka akan berlaku sesuatu perkara itu pada ketika itu juga tidak
lambat dan tidak pula cepat.
|
Nilai:
-Taat
-Khusyuk
Teknik:
- Syarahan
- Perbincangan
BBM:
-Video
-LCD
Kemahiran
berfikir:
-Menganalisis
-Membuat perkaitan
Strategi :
-Berpusatkan guru
|
Langkah 2
( 6 minit)
|
1) Menerangkan Allah Maha Berkuasa
terhadap umat manusia.
2) Membuat perbandingan sifat
Kaunuhu Qadiran Allah sifat manusia yang lemah dan serba kekurangan
3) Menerangkan tentang Allah
bersifat Kaunuhu Muridan
4) Menerangkan tentang Kaunuhu
Qadiran dan Kaunuhu Muridan adalah penekanan bahawa Allah bersifat Al-Qudrat
dan Al-Iradat
5) Menekankan tentang hukum
beriman dengan sifat Allah
|
-Guru menerangkan Allah berkuasa
dalam memberikan kelebihan kepada umatnya, Allah yang menambahkan pengetahuan
manusia sehingga manusia boleh menerokai angkasa lepas.
-Guru membandingkan Allah itu
berkuasa dan dalam keadaan berkuasa yang sukar difikirkan oleh akal manusia
yang mana kuasa manusia itu adalah anugerah dari Allah.
- Guru menekankan tentang Kaunuhu
Qadiran dan Kaunuhu Muridan menunjukkan Allah itu berkuasa dan dalam keadaan
yang berkuasa serta Allah berkehendak dan dalam keadaan yang berkehendak dan
manusia atau makhluk Allah tidak akan mampu menandingi kuasa dan menolak kehendak
Allah.
- Guru memberitahu murid bahawa kita
wajib beriman bahawa Allah bersifat Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu Muridan.
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
-Mendengar
Teknik:
-Syarahan
-Berdialog
Kemahiran
berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
-Merumus
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 3
(6 minit)
|
Pengulangan pelajaran
-Maksud Allah bersifat dengan
sifat Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu Muridan
- Meminta murid membaca sifat
Allah dan maksudnya
- Menyoal pelajar maksud sifat
Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu Muridan.
|
-Guru membuat pengulangan
berkaitan makna Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu Muridan
-Guru meminta semua pelajar
membaca sifat Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu Muridan beserta maksudnya.
-Guru menyoal 2 orang pelajar
maksud Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu Muridan
|
Nilai:
-Berani
-Kerjasama
Teknik:
-Pengulangan
Strategi:
-Berpusatkan murid
|
Penutup
(5 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
-Memberi latihan daripada buku
teks
|
-Guru memberi latihan daripada
buku teks
|
Nilai:
-Rajin
-Patuh
BBM:
-Buku teks
|
CATATAN REFLEKSI:
Saya bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini berjalan dengan lancar tanpa sebarang gangguan. Saya berharap kaedah yang saya gunakan pada kali ini dapat membantu murid-murid dalam pembelajaran khusunya topik ini.
Comments
Post a Comment