RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) 7 TAUHID DARJAH 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 7
NAMA GURU
|
: Nur Nashuha Ahda binti Mohd
Nasir
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
: 2 Hanafi
|
TARIKH
|
: 17 Mac 2019
|
MASA
|
: 2.30 – 3.30 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22/22
|
TAJUK
|
: Sifat-sifat Yang Wajib Bagi
Allah SWT:
1.16 Kaunuhu A’liman
1.17 Kaunuhu Hayyan
|
KEMAHIRAN
|
: Menulis, Mendengar, Menghafaz
|
KAEDAH
|
: Syarahan, Perbincangan, Nyanyian
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
: 1) Pelajar telah belajar Allah
bersifat Al-Wujud, Al Qidam, Al- Baqa’, Mukhalafatuhu Taala Lilhawadis,
Qiamuhu Taala Binafsihi dan Al- Wahdaniah.
2) Pelajar telah belajar Allah besifat Al-Qudrat, Al-Iradat, Al-Ilmun,
Al-Hayat, Al-Sama’, Al-Basar dan Al-Kalam.
3) Pelajar telah belajar Allah bersifat Kaunuhu Qadiran dan Kaunuhu
Muridan.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
: 1- Pelajar dapat menulis maksud
Kaunuhu A’liman dan Kaunuhu Hayyan.
2- Pelajar dapat menyebut maksud Kaunuhu A’liman dan Kaunuhu Hayyan.
3- Pelajar dapat menulis kesemua tujuh belas sifat wajib bagi Allah
yang telah dipelajari.
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
: Membuat perkaitan, Menganalisis,
Merumus
|
PENERAPAN
NILAI
|
: Patuh, Rajin, Berusaha, Taat
|
BAHAN
|
: Video, LCD, Pembesar suara, Kertas
lembaran kerja.
|
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“ بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
-Guru memberi salam dan
bertanyakan khabar murid
-Guru meminta seorang pelajar
lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set Induksi
(3minit)
|
-Menayangkan video bencana alam
Tsunami yang pernah berlaku suatu ketika dahulu
-Menimbulkan persoalan
-Membuat perkaitan video dengan
tajuk belajar
-Mengulangkaji sifat yang telah
dipelajari
|
-Guru menayangkan video bencana
alam Tsunami yang pernah berlaku di Acheh suatu ketika dahulu
-Guru bertanya soalan kepada
pelajar.
1) Apakah video yang telah
ditayangkan tadi?
Cadangan
jawapan:
a) Bencana Tsunami
-Guru membuat perkaitan dengan
tajuk hari ini.
1) Apakah kaitan video ini dengan
tajuk yang akan diajar?
Cadangan
jawapan:
a) Allah Maha Mengetahui
b) Hari Kiamat
|
Nilai:
-Fokus
-Khusyuk
BBM:
-LCD
-Video
Kemahiran
berfikir:
-Membuat perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan bahan
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Menerangkan maksud Kuanuhu A’liman
dan Kaunuhu Hayyan
“Kaunuhu A’liman” – Keadaan Allah
yang Mengetahui: Allah sentiasa dalam keadaan mengetahui segala keadaan
makhluknya pada masa lalu, sekarang dan masa hadapan.
“Kaunuhu Hayyan” – Keadaan Allah
yang Maha Hidup: Keadaan Allah yang Maha hidup dan terus kekal hidup
selama-lamanya.
- Menayangkan video dan membuat
analisis
|
- Guru menerangkan maksud Kaunuhu
A’liman dan Kaunuhu Hayyan.
- Guru mengaitkan dengan video
permulaan tadi yang mana kejadian Tsunami itu semuanya di bawah ilmu Allah,
hanya Allah yang mengetahui bila dan mengapa berlaku bencana di bumi ini.
-Guru menerangkan bahawa kejadian
Tsunami itu membuktikan setiap makhluk dan ciptaan di bumi Allah ini akan
mati dan hapus jika Allah mengkehendakinya dan yang kekal hidup itu hanya
Allah SWT.
|
Nilai:
-Memberi perhatian
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Bercerita
Kemahiran
berfikir:
-Menganalisis
-Membuat perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 2
( 6 minit)
|
1) Menerangkan Allah Maha
Mengetahui dan Ilmu Allah itu tidak akan tercapai dengan tahap pemikiran
manusia
2) Membuat perbandingan Ilmu Allah
mengatasi ilmu manusia
3) Menerangkan tentang Allah
bersifat Kaunuhu Hayyan
4) Menerangkan tentang Kaunuhu
A’liman dan Kaunuhu Hayyan adalah penekanan bahawa Allah bersifat Al-Ilmun
dan Al-Hayat
5) Menekankan tentang hukum
beriman dengan sifat Allah
|
-Guru menerangkan Allah mengetahui
apa yang tidak diketahui manusia, yang mana pengetahuan Allah tidak tercapai
oleh akal manusia biasa seperti contoh penciptaan bintang-bintang di langit.
-Guru membandingkan Allah itu Maha
Mengetahui mengatasi ilmu manusia kerana manusia tidak akan mengetahui apa
yang bakal berlaku pada masa hadapan berbanding Allah kerana semua yang
berlaku adalah aturan Allah yang Maha Mengetahui dan Allah bersifat Kaunuhu
Hayyan yang kekal hidup selama-lamanya dan tidak akan mati.
- Guru menekankan tentang Kaunuhu
A’liman dan Kaunuhu Hayyan menunjukkan Allah itu mengetahui dalam keadaan
yang sangat mengetahui yang nampak atau tidak dan keadaan Allah maha hidup
yang mana tidak makan dan tidak minum tetapi kekal hidup dan tidak mati.
- Guru memberitahu kita wajib
beriman bahawa Allah bersifat Kaunuhu A’liman dan Kaunuhu Hayyan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
-Mendengar
Teknik:
-Syarahan
-Berdialog
-Bercerita
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
-Merumus
Strategi:
-Berpusatkan guru
|
Langkah 3
(6 minit)
|
Pengulangan pelajaran
-Maksud Allah bersifat dengan
sifat Kaunuhu A’liman dan Kaunuhu Hayyan
- Meminta murid membaca sifat
Allah dan maksudnya serta menulis di papan hitam -Menyoal pelajar maksud
sifat Kaunuhu A’liman dan Kaunuhu Hayyan,
|
-Guru membuat pengulangan
berkaitan makna Kaunuhu A’liman dan Kaunuhu Hayyan
-Guru meminta semua pelajar
membaca sifat Kaunuhu A’liman dan Kaunuhu Hayyan berserta maksudnya, kemudian
dua orang pelajar diminta menulis semula maksud dan sifatnya di papan hitam
-Guru menyoal 2 orang pelajar
maksud Kaunuhu A’liman dan Kaunuhu Hayyan.
|
Nilai:
-Berani
-Fokus
-Taat
Teknik:
-Pengulangan
-Soal jawab
Strategi:
-Berpusatkan murid
|
Penutup
(5 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian dibuat
-Mendengarkan nyanyian nasyid Opick
‘Allah Maha Besar’
-Merumuskan melalui nasyid
-Memberi latihan daripada kertas
lembaran kerja
|
-Guru mendengarkan nasyid Opick ‘Allah
Maha Besar’
- Guru memberitahu pelajar bahawa
setiap yang berlaku adalah dalam pengetahuan Allah termasuk ajal maut.
-Guru memberi latihan kertas kerja
padanan dan lengkapkan jawapan.
|
Nilai:
-Rajin
-Taat
BBM:
-Video
-Lembaran kerja
|
CATATAN REFLEKSI:
Saya bersyukur kerana pembelajaran pada hari ini berjalan lancar seperti yang saya jangka. Saya berharap agar murid-murid sentiasa mengagumi kekuasaan Allah dan sentiasa menurut perintahNya.
Comments
Post a Comment