RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) 9 TAUHID DARJAH 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9
NAMA GURU
|
: Nur Nashuha Ahda binti Mohd
Nasir
|
MATAPELAJARAN
|
: Tauhid Darjah 2
|
KELAS
|
: 2 Hanafi
|
TARIKH
|
: 20 Mac 2019
|
MASA
|
: 2.30 – 3.30 petang
|
BILANGAN
MURID
|
: 22/22
|
TAJUK
|
: Sifat-sifat Yang Mustahil Atas
Allah SWT:
2.1 Sifat Mustahil Atas Allah
2.2 Sifat-sifat Mustahil Atas Allah.
|
KEMAHIRAN
|
: Membaca, Menulis, Menaakul
|
KAEDAH
|
: Syarahan, Perbualan, Permainan
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
: 1) Pelajar telah belajar 20
Sifat Wajib bagi Allah
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
: 1- Pelajar dapat menulis maksud
20 Sifat Mustahil Atas Allah.
2- Pelajar dapat menyebut maksud 20 Sifat Mustahil Atas Allah.
3- Pelajar dapat menulis kesemua dua puluh sifat mustahil atas Allah.
|
KEMAHIRAN
BERFIKIR
|
: Membuat perkaitan, Merumus,
Menganalisis
|
PENERAPAN
NILAI
|
: Khusyuk, Taat, Rajin, Berusaha
|
BAHAN
|
: Video, LCD, Kotak
beracun, Kertas latihan
|
MASA/ LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam, bertanya khabar dan
bacaan doa
“ بسم الله الرحمن الرحيم اللهم افتح علينا
حكمتك وانش علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
|
-Guru memberi salam dan
bertanyakan khabar murid
-Guru meminta seorang pelajar
lelaki membacakan doa dan semua pelajar mengaminkan
|
Nilai:
-Khusyuk
-Mengamalkan adab belajar
|
Set Induksi
(3minit)
|
-Menayangkan video 20 sifat
mustahil atas Allah
- menimbulkan persoalan
-membuat perkaitan video dengan
tajuk belajar.
|
-Guru menayangkan video 20 Sifat
Mustahil Atas Allah.
-Guru bertanya soalan kepada
pelajar.
1) Apakah video yang telah
ditayangkan tadi?
Cadangan
jawapan:
a) Sifat mustahil Allah
-Guru membuat perkaitan dengan
tajuk hari ini.
1) Apakah kaitan video ini dengan
tajuk yang akan diajar?
Cadangan
jawapan:
a) Belajar dua puluh sifat
mustahil Allah.
|
Nilai:
- Fokus
- Khusyuk
BBM:
-LCD
-Video
Kemahiran
berfikir:
-Membuat perkaitan
-Menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan bahan media
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Menerangkan maksud mustahil Allah:
-Suatu yang tidak layak atas Allah
dan itu menunjukkan kelemahan dan kekurangan.
- Sifat Mustahil Atas Allah ada
20:
“Al- A’dam” – Tiada
“Al- Hudus” – Baharu
“Al- Fana’ ” – Binasa
“Mumatsalatu Lil Hawaditsi”
– Bersamaan dengan yang baharu
“ Ihtiyajuhu Ila’ Ghairihi”
– Berhajat kepada yang lain
“Al- Ta’adud” – Berbilang-
bilang
“Al- A’jzu” - Lemah
“Al- Karahah” – Digagahi
“Al- Jahlun” – Bodoh
“Al- Bukmun” – Bisu
“Al- Somamun” – Tuli
“Al- U’mi” – Buta
“Al- Mautun” – Mati
“Kaunuhu A’jizan” – keadaan
lemah
“Kaunuhu Karihah” –
Keadaan digagahi
“Kaunuhu Jahilan” – Keadaan
bodoh
“Kaunuhu Mayyitan” –
Keadaan mati
“ Kaunuhu Asomma” –
Keadaan tuli
“ Kaunuhu A’ma –
Keadaan buta
“Kaunuhu Abkama” – Keadaan
bisu.
|
- Guru menerangkan maksud mustahil
atas Allah ialah suatu yang tidak layak atas Allah dan itu menunjukkan
kelemahan dan kekurangan yang mana sangat berjauhan dengan sifat Allah yang
tidak ada kekurangan.
-Guru menerangkan maksud 20 sifat
Mustahil Allah berserta maknanya setiap satu.
1- Mustahil bagi Allah bersifat
tiada
2- Mustahil Allah bersifat baharu
kerana Allah tidak serupa atau sama dengan yang baharu.
3- Mustahil bagi Allah bersifat
binasa atau tidak kekal.
4- Mustahil Allah bersifat
bersamaan dengan baharu kerana Allah tidak akan sama dengan makhluk
ciptaannya.
5- Allah mustahil untuk berhajat
kepada yang lain kerana kekuasaan Allah tidak terjangkau dek fikiran manusia.
6- Mustahil Allah berbilang-bilang
kerana Allah itu Esa
7- Mustahil Allah lemah kerana
Allah yang menghidupkan dan mematikan
8- Mustahil Allah tidak berupaya
kerana Allah yang berupaya menciptakan manusia.
9- Mustahil Allah bersifat bodoh
kerana Allah Mah Bijaksana
10- Mustahil bagi Allah untuk mati
kerana Allah kekal hidup.
|
Nilai:
-Khusyuk
-Taat
Teknik:
-Syarahan
-Perbualan
Kemahiran berfikir:
-Menyoal
Strategi:
-Berpusatkan guru
BBM:
-Kad tulisan
|
Langkah 2
( 6 minit)
|
Sambungan peneranan 10 sifat
mustahil atas Allah
|
11- Mustahil Allah bersifat tuli
kerana Allah tidak pekak dan tuli, Allah maha Mendengar.
12- Allah mustahil bersifat buta
kerana Allah Maha Melihat
13- Mustahil Allah itu bisu kerana
Allah Maha Berkata-kata.
14- Mustahil Allah
berkeadan dengan keadaan lemah
15- Mustahil Allah terpaksa untuk
menjadikan sesuatu kerana Allah sifat berkehendak
16- Allah mustahil
berkeadaan bodoh kerana Ilmu Allah itu mengatasi segala ilmu
17- Mustahil bagi Allah
berkeadaan mati kerana Allah kekal hidup
18- Mustahil Allah itu berkeadaan
tuli kerana Allah Maha Mendengar segala sesuatu
19- Allah mustahil berkeadaan buta
sedangkan Allah Maha Melihat
20- Mustahil Allah berkeadaan
bisu
|
Nilai:
-Taat
-Patuh
-Khusyuk
Teknik:
-Syarahan
-Berdialog
Kemahiran
berfikir:
-Menganalisis
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
BBM:
-Kad tulisan
|
Langkah 3
(6 minit)
|
Pengulangan pelajaran
-Mengulang kembali sifat mustahil
atas Allah berserta maksud dengan cara nyanyian
-Kaedah permainan “ kotak beracun”
-Pelajar memberi maksud bagi sifat
mustahil yang di terima.
|
-Guru membuat pengulangan
berkaitan 20 sifat Mustahil Atas Allah dengan makna nya menggunakan kaedah
nyanyian
- Guru membuat satu permainan
kotak beracun:
1) Guru membuka muzik dan kotak
beracun bergerak kepada pelajar
2) Apabila lagu dimatikan pelajar
yang mendapat kotak beracun akan mencabut satu kertas daripadanya
3) Pelajar akan memberikan maksud
bagi sifat mustahil yang telah dicabut.
|
Nilai:
-Berani
-Taat
Teknik:
-Pengulangan
-Nyanyian
-Permainan
Strategi:
-Berpusatkan murid
BBM:
-Kotak beracun
-Video dan audio lagu serta
pembesar suara
|
Penutup
(5 minit)
|
Pengukuhan dan penilaian
dibuat
-Menyalin jadual daripada buku
teks
-Manawa latihan daripada buku teks
|
-Guru meminta pelajar menyalin
jadual dalam buku teks di halaman 64 dan 65
-Guru memberi latihan daripada
buku teks halaman 57 dan 59
|
Nilai:
-Rajin
-Taat
-Patuh
BBM:
-Buku teks
|
CATATAN REFLEKSI:
Alhamdulillah, pengajaran pada hari ini berjalan dengan baik sekali walaupun terdapat enam orang murid yang ngantuk dan bosan. Dengan adanya aktiviti kotak beracun ini, mereka telah menunjukkan minat mereka di dalam kelas.
Comments
Post a Comment