STRATEGI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
DEFINISI
Cara
atau langkah atau tindakan yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, ia lebih
menjurus dan menumpukan kepada pencapaian atau hasil pembelajaran.
BERPUSATKAN
GURU
·
Memainkan
peranan utama.
·
Guru
menguasai dan mengawal aktiviti.
·
Guru
banyak memberi penerangan.
CIRI-CIRI
STRATEGI PEMUSATAN GURU
1)
Mengutamakan
pencapaian objektif pengajaran guru.
2)
Interaksi
guru dan pelajar adalah sehala.
3)
Ciri
kepimpinan guru bersifat autokratik.
4)
Murid
menjadi kurang kreatif.
5)
Penyebaran
ilmu pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni atau
perkembangan emosi.
BERPUSATKAN
MURID
·
Murid
memainkan peranan yang penting.
·
Murid
digalakkan melibatkan diri secara aktif.
·
Guru
ialah seorang pemimpin yang membimbing murid menjalankan aktiviti.
·
Penggunaan
teknik inkuiri penemuan, perbincangan, sumbangsaran, dan main peranan.
CIRI-CIRI
BERPUSATKAN MURID
1)
Ciri
kepimpinan bersifat demokratik.
2)
Komunikasi
berlaku secara dua hala.
3)
Lebih
mengutamakan objektif pembelajaran murid.
4)
Murid
menunjukkan sifat kreatif.
BERPUSATKAN
BAHAN
·
Guru
menyampaikan pengajaran dengan menggunakan bahan,
·
Murid
boleh memahami pembelajaran dengan lebih bermakna secara sendiri atau berkumpulan tanpa kehadiran guru.
·
Buku
skrap, modul, audio-visual dengan menggunakan projektor.
CIRI-CIRI
BERPUSATKAN BAHAN
1)
Bahan
pelajaran memainkan peranan penting.
2)
Komunikasi
antara guru dan bahan.
3)
Menekankan
kepentingan kognitif atau sumatif.
Comments
Post a Comment